Arhīvs

Nr. 41

novembris-decembris 2014

Nr. 40

jūlijs-augusts 2014

Nr. 39

februāris-marts 2014

Nr. 38

novembris-decembris 2013

Nr. 37

septembris-oktobris 2013

Nr. 36

jūlijs-augusts 2013

Biznesa dižgari


Andrejs Kļaviņš

Tērauda vīrs – Endrjū Kārnegī

Endrjū Kārnegī ir filantrops, kura vārds, iespējams, nav tik skaļš un pazīstams kā Rokfellera vai Getija. Taču viņa ieguldījumu un nozīmi nedrīkst ignorēt. Kārnegī bija lielākais Amerikas tērauda un dzelzceļa magnāts un vienu brīdi otrais bagātākais cilvēks pasaulē. Savus panākumus viņš guva, ielaužoties lauciņos, kuri pēc pāris gadiem kļuva ļoti pieprasīti un ienesīgi (jo sevišķi Amerikas Civilkara laikā) un pēc tam tos izmantoja filantropijā. Endrjū Kārnegī kā Skotijā dzimušam Amerikānim vai arī Amerikā nodzīvojušam skotam vienmēr likās svarīga demokrātijas ideja un tās izplatība pasaulē. Viņš krasi vērsās pret imperiālismu un monarhiju, kā arī allaž uzsvēra labas izglītības un literatūras nozīmi sabiedrības attīstībā.

Ilgvars Zihmanis, ekonomikas zinātņu maģistrs

Apple otrs komponents. Džonatans Aivs

Vieglas smiltis tev, Stīv Džobs, Apple dibinātāj. Tavs prasīgums, stila izjūta, attieksme pret detaļām un teiciens „Dizains nav tikai tas, kā kaut kas izskatās. Dizains ir – kā tas darbojas!” paliks leģendārs. Šobrīd Džobss, kā zināms, pārcēlies viņā saulē. Taču, neskatoties uz to, ir pamats domāt, ka Apple pašreizējo panākumu virkne nepaliks vēstures fakts vien. Tāpēc ka ir vēl otrs komponents. Britu dizainers Džonatans Aivs.

Ilgvars Zihmanis, ekonomikas zinātņu maģistrs

Kopš Renesanses laikiem. Banca Monte dei Paschi di Siena

Kā saka, nauda nav nekāds ļaunums – ļaunums tik ātri nepazūd… Naudai un finanšu institūcijām piemīt nelāga tieksme aiziet tāpat kā atnākt, un mūsu mazajai Latvijai pašai nācies piedzīvot vairākus šādus nepatīkamus piemērus. Pilnā saskaņā ar filozofiskajiem izteicieniem – nekas nav mūžīgs šai saulē, un tā paiet pasaules godība. Taču zināmi arī izņēmumi. Tādi kā Itālijas banka Banca Monte dei Paschi di Siena (saīsināti BMPS), kas bez pārtraukumiem darbojas kopš paša 1472. gada, kad to dibināja Sjēnas pilsētvalsts maģistrāts.

Ilgvars Zihmanis, ekonomikas zinātņu maģistrs

L’Oréal. Kosmētikas simt gadi

L’Oréal, Paris… Matu krāsas, lūpu krāsas, krēmi, smaržas, kosmētika un citas skaistumkopšanas lietiņas, kas nav svešas nevienai dāmai no deviņu līdz deviņdesmit gadu vecumam. Kungi par to lielākoties tik pavīpsnā – ej nu saproti tos sieviešus, kas šādu mantiņu dēļ jūk vai prātā. Vienīgi… Ja vien kāds kungs nevēlas mazgāt matus ar skaidiņās sarīvētām ziepēm, tad lai saka paldies L’Oréal, kas 30. gados pirmoreiz palaida tirgū šampūnu tā pašreizējā izskatā. Otrkārt, L’Oréal Group ir pasaulē lielākā kosmētikas firma un viens no lielākajiem uzņēmumiem Francijā, kura ieņēmumi 2010. gadā bija gandrīz 20 miljardi eiro, bet peļņa – vairāk nekā 3 miljardi eiro. Cienījami?

Ilgvars Zihmanis, sociālo zinātņu maģistrs

No darbgalda līdz Britu impērijas ordenim. Ross Brauns

Mihaela Šūmahera vārds pazīstams pat tiem, kuriem ir visai attāla nojausma par autosportu. Septiņus Pirmās formulas čempiona titulus diez vai kādam citam tuvākajā laikā izdosies iegūt. Taču F-1 ir komandu sports, un sasniegumi ir komandas nopelns. Liela daļa čempiona un komandas panākumu pienākas tās smadzenēm. Rosam Braunam.

 

Žurnāla "Biznesa Psiholoģija" izdevējs: SIA “Business Psychology”, Reģ. Nr. 40103579279, Tālrunis: +371 29119520
www.biznesapsihologija.lv © SIA “Business Psychology”