Arhīvs

Nr. 41

novembris-decembris 2014

Nr. 40

jūlijs-augusts 2014

Nr. 39

februāris-marts 2014

Nr. 38

novembris-decembris 2013

Nr. 37

septembris-oktobris 2013

Nr. 36

jūlijs-augusts 2013

Inga Balode

Inga Balode (Inga Radžabova), izdevniecības „Lietišķās informācijas dienests”, žurnāla “Praktiskais Likumdošanas Ziņnesis” un portāla www.plz.lv redaktore

Autora raksti


Inga Balode
Grāmatu apskats01.02.2014.

Darbinieks - talants vai naudas mašīna?

Ikvienam gribas veldzēties tīras, nevis saindētas upes krastā. Ikviens vēlas strādāt uzņēmumā, kas savus darbiniekus ciena un uzskata par radošām personībām, nevis par trulu naudas taisīšanas mašīnas piedevu. Būtu interesanti uzzināt, cik daudzu uzņēmumu vadītāji apzinās, ka personāla vadība ir visnozīmīgākā vadības joma, kā arī to, cik daudzi no viņiem patiesi spēj novērtēt savu darbinieku talantus un tos radoši attīsta ikdienas darbā. Bet cik daudzu vadītāju pakļautībā valda tumsas laikmets, kurā galvenais personāla uzdevums ir vadīties tikai pēc strikti noteiktām instrukcijām un pazemīgi gādāt par vadībai tuvu stāvošas nelielas personu grupas naudas lādi?

Inga Balode
Grāmatu apraksts01.11.2013.

Kas ieskandina uzticības trauksmes zvanu jūsu klientu smadzenēs?

To, ka ikvienā biznesā ir nepieciešami pētījumi par klientu paradumiem un vajadzībām, neviens neapstrīd. Netiek apšaubīts arī apgalvojums, ka ikvienam, kurš citiem grib pārdot savas preces vai pakalpojumus, pašam der iejusties pircēja ādā. Arī tas, ka klients šodien vēlas individuālu pieeju un nevēlas tikt uztverts kā pētījumu rezultātā štancēts vidēji statistiskais klients, vairs nav nekāds jaunums.

Inga Balode
GRĀMATU APSKATS16.08.2013.

Kādi klienti pērk jūsu pakalpojumus - sajūsmināti vai nokaitināti?

Kāda reklāmas aģentūra, kas atrodas greznā birojā, savus klientus sagaidījusi nekoptās telpās, kurās uzturējušies nelaipni darbinieki. Pēc tam, kad apmulsušie un nokaitinātie viesi aptuveni pusstundu bija pavadījuši šādā gaisotnē, čerkstošajā skaļrunī atskanējusi balss, kas aicināja viesus uz citu telpu. Telpā, kas bija skaisti iekārtota, aģentūras pārstāvis laipni sasveicinājies ar viesiem - saviem klientiem un paskaidrojis, ka iepriekš viņiem bijusi iespēja pašiem uz savas ādas izjust, kā jūtas viņu klienti. Šāda reklāmas aģentūras darbinieku rīcība ļāvusi tās klientiem labāk apzināties nepieciešamību mainīt savu attieksmi pret saviem klientiem un veikt uzlabojumus viņu apkalpošanā.

Inga Balode
Grāmatu apskats01.07.2013.

Kas nosaka jūsu darba attiecības un emocijas?

Gūt panākumus un dzirdēt makā naudaszīmju čaboņu vēlas ikviens uzņēmējs, īpaši jau naudas reformas gaidās. Jautājums tikai tāds, kādus ceļus uzņēmējs izvēlas sava mērķa sasniegšanai un uz kādiem pamatiem balsta savas attiecības ar darbiniekiem. Vai uzņēmumā tiek radīta ideāla augsne konfliktiem? Vai varbūt tomēr priekšroka tiek dota harmoniskai videi, kurā konflikts, ja arī tāds radīsies, tiks efektīvi atrisināts?

Inga Balode
Gramātu apskats14.06.2013.

Vai uzņēmējs uzticas pats sev?

Vikivārdnīcā vārds lojalitāte, atsaucoties uz Latviešu literārās valodas vārdnīcu, cita starpā tiek skaidrots arī kā izturēšanās vai rīcība, kurā izpaužas tas, vai kādam tiek izrādīta godprātīga, korekta un cieņas pilna attieksme. Savukārt angļu-latviešu vārdnīcā vārds loyalty tiek tulkots kā uzticība.

Inga Balode
Grāmatu apskats01.08.2010.

Vai vara nozīmē arī reālu rīcības brīvību?

Vara vilina daudzus, gluži tāpat kā kājāmgājēju vilina sapnis par savu automobili. Un daudziem šķiet, ka, nākdami pie varas, viņi jau nu gan rīkotos pavisam savādāk nekā pašreizējie varasvīri, paši sasniegtu augstākas virsotnes un arī sabiedrībai dotu daudz vairāk. Taču sapņi ar realitāti visai bieži nesaskan un, “kad beidzot kājāmgājējs pats pie sava auto tiek, pašam vairs no auto prieka daudz kas pāri nepaliek”. Šos populārās dziesmas vārdus zināmā mērā var attiecināt arī uz tiem, kuri sapņo par varu, taču tā īsti neapzinās, kas viņus varas pasaulē sagaida - kādi būs ceļi un pa kuriem no tiem būs atļauts braukt, un kādas ceļazīmes izlikuši tie, kuri jau ir pie varas.

Inga Balode, izdevniecība Lietišķās informācijas dienests
Darba organizācija01.06.2010.

Iesiet pa labi, zaudēsiet zirgu, pa kreisi – galvu. Vai zināt, kas jūs sagaida, ja iesiet taisni?

Lēmumu pieņemšana, īpaši tad, ja uz spēles likta paša galva, zirgs vai naudas maciņš, ir diezgan sarežģīts process. Nereti pasakās tēva dēlus krustcelēs jau sagaida ceļazīmes, kas vēsta par to, kas notiks, ejot taisni, pa labi vai pa kreisi. Savukārt dzīvē, nonākot lēmumu pieņemšanas krustcelēs, cilvēks visai bieži nezina, kas viņu sagaida vienā vai otrā gadījumā, jo ceļa zīmju nav un īpaši jau pārmaiņu laikos, kad atrašanās krustcelēs kļuvusi teju vai par ikdienu, tas, kas, sperot soli izvēlētajā virzienā, var tikt iegūts vai zaudēts, ir miglā tīts.

Inga Balode, izdevniecība Lietišķās informācijas dienests
Grāmatu apskats01.04.2010.

Neļaujiet emocijām un biznesam būt stiprākiem par jums

Nereti tiek uzsvērts, ka “darbs ir darbs” un tajā nekam personiskam, īpaši jau emocijām, vietas nav, tāpēc teju vai labais tonis prasa ievērot principu: “nekā personīga, tikai bizness!” Taču, kā ievērot šo principu, ja emocijas gan satrauc, gan saviļņo un izrādās stiprākas par bezpersonisko biznesu? Ko darīt, ja kolēģu darba un saskarsmes stils dažkārt nokaitina līdz baltkvēlei? Piemēram, ja nākas strādāt kopā ar kolēģi, kas regulāri aizmirst priekšnieka rīkojumus, izmanto savu šarmu, lai izkļūtu no jebkuras ķezas vai nepilda solījumus, savukārt jums viņa dēļ nākas ciest. Kā rīkoties, ja tukšas pļāpas rada negatīvu emocionālu gaisotni darbavietā un liek uzņēmumā strādājošajiem justies maldinātiem, sakautiem, apmulsušiem un pat netīriem, un traucē efektīvi strādāt? Nezaudēt galvu emociju pasaulē un labāk izprast gan sevi, gan kolēģus, gan emocijas jums palīdzēs pieredzējušu ekspertu vērojumi, atziņas un padomi no izdevniecības Lietišķās informācijas dienests biznesa literatūras klāsta.

Inga Balode, izdevniecība Lietišķās informācijas dienests
Grāmatu apskats01.02.2010.

Kā likt klientam pārdot jūsu produktus

Vērojot debesis, jūs taču skaidri saskatāt, ka Saule griežas ap Zemi, lai gan tā nav patiesība. Tikpat acīm redzams, tomēr nepatiess ir arī fakts, ka mārketings griežas tikai ap reklāmu, pārdošanu un dažādiem citiem produktu aktivizēšanas pasākumiem. Abos gadījumos tā ir tikai ilūzija - parādības, kas izskatās neapgāžami patiesas, tādas nemaz nav.

Inga Balode, izdevniecība Lietišķās informācijas dienests
Grāmatu apskats01.12.2009.

Cik vērta ir Jūsu labā slava?

Vai jūsu uzņēmuma svarīgāko mērķu sarakstā ir laba reputācija? Vai klienti uzticas jūsu uzņēmuma vadībai vai arī uzskata viņus par meļiem? Vai jūs atalgojat savu vadības komandu un personālu par sasniegumiem finanšu vai reputācijas rādītājos? Kas ir tie cilvēki, kuri iebilst vai pretojas jūsu biznesam, un ko viņi cenšas ar to panākt? Ja zināt atbildes uz šiem jautājumiem, iespējams, jūs esat pats savas reputācijas saimnieks. Savukārt, ja rūpes par savu labo slavu esat atstājis pašplūsmā, iespējams, jūsu konkurenti vai nelabvēļi nepalaidīs garām iespēju likt jums nemitīgi aizstāvēties un justies nemīlētam, nenovērtētam, kā arī sodītam par veiksmi un sasniegumiem. Kā atgūt savas reputācijas kontroli un uzņemties iniciatīvu, grāmatā Reputācijas vadības stratēģijas. Situāciju, krīžu un korporatīvās sociālās atbildības vadīšana skaidro korporatīvās reputācijas speciālists Endrjū Grifins (Andrew Griffin).

Inga Balode, izdevniecība Lietišķās informācijas dienests
Grāmatu apskats01.10.2009.

Vai jūsu komanda prot labi saspēlēties un pārspēt konkurentus?

Lai komanda strādātu efektīvi un spētu rast optimālākos risinājumus sarežģītās situācijās, svarīgi, lai tā tiktu veidota, izvēloties tos, kuri patiesi spēj sastrādāties. Laba komanda uzņēmumu padara spēcīgāku par konkurentiem. Savukārt speciālisti, kuriem ir lielisks CV un pieredze, bet kuri nespēj “saspēlēties”, uzņēmumu atstāj zaudētājos. Veidojot komandu, vadītājiem un personāla atlases speciālistiem būtu svarīgi apzināties, ka ilgtermiņā komandas darba rezultāts būs atkarīgs nevis no tā, ko darbinieki zina vai kādas prasmes viņiem piemīt, bet gan no tā, kā šīs personas izturēsies komandā, – savā grāmatā Komandu lomas darvbavietā atzīst R. Meredits Belbins (R. Meredith Belbin).


Inga Radžabova
Grāmatu apskats01.11.2014.

Kāds esi tu pats un kāda ir tavas darbības stratēģija?

Cik pieneņu pūku ir gaisā, cik rasas pilienu ir zālē, cik lietus lāšu ir negaisa mākonī, cik ozolzīļu ir ozolu birzī, tik ideju ir cilvēku prātos. Un tikpat daudz ir veidu šo ideju īstenošanai. To, kādas idejas tiek īstenotas un kā tas tiek darīts, nosaka vadītāja darbības plāns jeb stratēģija. Ja stratēģija izvēlēta pareizi, idejas realizācija ir veiksmīga. Par stratēģiju vai rīcības pamatprincipiem var runāt ne tikai biznesā, bet arī vadītāja saskarsmē ar apkārtējiem un viņa pasaules uztverē, jo arī tā ietekmē darba rezultātu – izvirzīto mērķu sasniegšanu. Tas, vai konkrētā vadītāja darba rezultāts būs kā kukainis, kas nodzīvo tikai vienu dienu, kā akmens, ko laika zobs nespēj sagrauzt gadu simtiem, vai kā zvaigzne, kas mirdz miljoniem gadu, ir atkarīgs no tā, kas ir viņš pats un kāda ir viņa darbības stratēģija.

Inga Radžabova
Grāmatu apskats01.04.2014.

Vai jūs sapulcēs ganāt aitas vai spēlējaties ar kaķiem?

Ja dzirdat kādu žēlojamies, ka atkal visa diena nosēdēta sapulcēs, tad visticamāk, ka šis cilvēks strādā uzņēmumā, kura vadītājam patīk ganīt aitas. Šāds vadītājs dod priekšroku formālam, smagam un nogurdinošam darbam, un tas, protams, ietekmē arī visdažādāko sapulču norisi. Savukārt, ja uzņēmumā vai organizācijā sapulces tiek nevis atsēdētas, bet gan radoši izdzīvotas, darbinieki tās nemaz neuztver kā apgrūtinājumu un veltu laika kavēkli. Tādas sapulces ir dabiska radošā ikdienas raitā rituma sastāvdaļa.

Inga Radžabova
Grāmatu apskats01.03.2013.

Dēļ naudas nezaudēt dvēseli

Nauda gliemežvāku, pērlīšu, vaļu zobu, tabakas, maizes, akmens disku, garšvielu, lopu, cigarešu, zelta stieņu, papīra banknošu, monētu vai citādā izskatā sākotnēji bijusi domāta tikai kā līdzeklis preču un pakalpojumu iegādei. Taču naudas simbols vienmēr ir bijis saistīts arī ar varu un iespējām, ko tā cilvēkam paver. Ja pie naudas tiek kāds, kurš nav iepazinis un pārvarējis savas dvēseles tumšākās puses, tad nauda pārņem dvēseli savā varā un kļūst par narkotiku, no kuras atkarīga cilvēka laime un prieks. Šāda narkotiska atkarība no naudas parada cilvēku aklu un viņš pat nemana, ka vairs nerada, bet gan taisa naudu, un ka šī nauda pamazām iztukšo viņa maciņu, padara dvēseli nabagāku un notrulina prātu. Un nebeidzamais „žurku skrējiens” pēc naudas ir sācies.

Inga Radžabova, izdevniecības Lietišķās informācijas dienests vortāla www.plz.lv redaktore
Grāmatu apskats01.11.2011.

Vadītāj, kas valda pār tava uzņēmuma naudas plūsmu, komandu un tavu garastāvokli

Ir darbavietas, kur gandrīz vai katru darba nedēļu svarīgāko biznesa jautājumu plānošana sākas ar šefa garastāvokļa “laika prognozi” un nākas dzirdēt kolēģus sakām: “Šefam šodien slikts garastāvoklis, pie viņa darba jautājumos labāk neiet” vai gluži otrādi: “Boss šodien ir labā omā, ir laba diena, lai vadības līmenī risinātu biznesa jautājumus.”

Inga Radžabova, izdevniecības Lietišķās informācijas dienests sabiedrisko attiecību speciāliste
Grāmatu apskats01.09.2011.

Spogulīt, spogulīt, saki man, kā strādā mana komanda!

Iedomājieties, cik ērti būtu, ja personāla novērtēšanas speciālisti būtu izgudrojuši spoguli, kurā paskatoties, uzņēmuma vadītājs varētu redzēt, kā strādā viņa komada, un līdzīgi kā pamāte pasakā par Sniegbaltīti ik pa laikam saņemt apstiprinošu atbildi uz jautājumu, vai viņa komada joprojām ir pasaulē vislabākā. Varētu iztikt bez komandas darba vērtēšanas, jo vienmēr būtu spogulītis, kam pajautāt. Tas būtu ļoti vienkārši un neprasītu pat tik daudz laika, cik pieiet pie spoguļa un novērtējot, vai esam labi saposušies, lai dotos uz darbu vai izklaides pasākumu, apgieztos uz papēža ap savu asi par 360 grādiem.

Inga Radžabova, izdevniecības Lietišķās informācijas dienests sabiedrisko attiecību speciāliste
Grāmatu apskats01.05.2011.

Vai esat gatavs kļūt par izcilu dārznieku?

Ne katram dārzniekam izdodas izaudzēt krāšņus ziedus un ne katram uzņēmējam dzīvē izdodas spīdoši realizēt savas idejas. Ja diviem dažādiem cilvēkiem iedosim realizēt vienu un to pašu plānu, iznākums, visticamāk, būs atšķirīgs. Vai apzināties, cik lielā mērā kādas ieceres liktenis ir atkarīgs ne tik daudz no tā, cik precīzi biznesa plānā ir aprēķini un prognozes, bet tieši no jūsu paša dzīves uztveres, attieksmes pret notikumiem un gatavības negaidītiem pavērsieniem? Lai ieceres nepaliktu tikai biznesa plānā uz papīra, ietērptas korektos skaitļos un pareizos ekonomiskajos pamatojumos, ir vērts uzklausīt padomus, ko dārzniekiem - sapņu un ieceru realizētājiem - sniedz biznesa literatūra.

Inga Radžabova, izdevniecības Lietišķās informācijas dienests sabiedrisko attiecību speciāliste
Grāmatu apskats01.02.2011.

Ko darīt, ja vēlaties dejot, taču negribat, lai jums nomin kājas

Mērķu, vēlmju un interešu saspēli biznesā iesaistīto pušu starpā varētu salīdzināt ar deju, kurā katrs vēlētos izbaudīt mūzikas burvību, vieglā solī slīdot pa deju grīdu. Uzaicinājums uz deju pats par sevi jau nedod garantiju, ka skaisti iecerētā dejas soļa vietā nesanāks vien tāda grūstīšanās pa deju grīdu un ka dejas beigās jūsu kājas nebūs nomītas. Arī biznesā ne vienmēr ir skaidrs, kādi ir sadarbības partnera patiesie nodomi, prasmes un interese “sadejoties”. Lai cerētā valša vietā nesanāktu vien tāds bugi vugi, kas sāpošo kāju dēļ vēl ilgi paliek atmiņā, būtu svarīgi saprast, kādi ir patiesie iemesli, kuru vadīts jūsu partneris dejo tieši tā un ne citādāk. Iespējams, jūsu deju partnera skolotāja vārds ir manipulācija, un viņš nemaz nedomā sadejoties, bet gan dejot pats pēc sava prāta un arī jums likt dejot pēc viņa stabules.

Inga Radžabova, izdevniecības Lietišķās informācijas dienests sabiedrisko attiecību speciāliste
Grāmatu apskats01.12.2010.

Un ko sagaidāt jūs - burkānu, pātadziņu vai neko?

Kad zirgs pats neprotas rikšot ātrāk, tad saimnieks var iekārdināt zirgu ar burkānu un var arī uzšaut ar pātadziņu. Raitāku lietu un notikumu gaitu vēlas ne tikai tie, kuri ceļo zirga pajūgā, bet arī tie, kuri darbojas biznesā, tāpēc tiek izmantoti dažādi paņēmieni, tajā skaitā, balvas vai sodi jeb, tēlaini runājot, burkāns un pātadziņa, ar kuriem likt darbiniekiem strādāt arvien labāk un pelnīt vēl vairāk.

Inga Radžabova, Lietišķās informācijas dienesta sabiedrisko attiecību speciāliste
Grāmatu apskats01.10.2010.

Ko vajag jūsu uzņēmuma tēlam – “pliku seksu” vai mīlestību?

Savulaik kādā sarunā par to, kāda reklāma būtu vispamanāmākā uzņēmuma produktam vai pakalpojumam, viens no kolēģiem teica: „Iepiniet reklāmā vārdu „sekss”, un šī reklāma nepaliks nepamanīta.” Un viņam var piekrist kaut vai tāpēc, ka cilvēka seksuālā dzīve, lai kāda tā arī būtu, ir spēcīga pamatinstinkta varā, ko caurvij cilvēka alkas pēc laimes, prieka, baudas, mīlestības, saskarsmes, kā arī varas, ietekmes un pārticības. Seksualitātei ir nozīmīga loma cilvēka mūžā, īpaši jau saskarsmē ar citiem.

 

Žurnāla "Biznesa Psiholoģija" izdevējs: SIA “Business Psychology”, Reģ. Nr. 40103579279, Tālrunis: +371 29119520
www.biznesapsihologija.lv © SIA “Business Psychology”