Arhīvs

Nr. 41

novembris-decembris 2014

Nr. 40

jūlijs-augusts 2014

Nr. 39

februāris-marts 2014

Nr. 38

novembris-decembris 2013

Nr. 37

septembris-oktobris 2013

Nr. 36

jūlijs-augusts 2013

Nr. 8

Nr.8/oktobris-novembris 2007
Lasi visu žurnālu Lasi žurnālu elektroniskajā versijā, kad vien vēlies!


Ar organizāciju attīstības centra Spring Valley izpilddirektoru Jāni Gredzenu sarunājās Elga Zēģele

Kārtējais interesantais izaicinājums

Man kā jaunam un perspektīvam darbiniekam tika piedāvāts toreiz vēl ne visai izprotams amats – personāla daļas vadītājs. Vadība man teica: “Angļu valodu tu zini, varbūt pamēģini...” Es nolēmu pamēģināt.

Liene Kļaviņa Psiholoģijas zinātņu maģistrs Biznesa augstskolas “Turība” lektore

Organizāciju kultūra

Izpratne par organizācijas kultūru un tās atzīšana ir būtiska, ne tikai, lai veiksmīgi vadītu uzņēmumu, bet arī, lai to virzītu uz pārmaiņām un progresu.

Aleksandrs Fridmans biznesa stratēģiskās attīstības konsultants, konsultāciju kompānijas «Amadeus Group» pārvaldošais partneris,

Attiecību kultūra organizācijā

“Priekšnieks – tas ir amats. Vadītājs – cilvēks, kurš prot vadīt padotos un ar šo zināšanu palīdzību sasniedz viņam interesējošos mērķus” Tautas gudrība

Žanete Tauriņa Izglītības zinātņu maģistre, Latvijas Universitātes Izglītības vadības apakšnozares doktorantūras doktorante

Uzņēmuma kultūras jēdziens un nozīme

Napoleons kādam, kurš vēlējies padot viņam grāmatu bibliotēkā no augstākā plaukta (Napoleons bija maza auguma), pateicis, ka nav vajadzīgs. „Bet es taču esmu lielāks,” teicis šis kungs. „Jā, jūs esat garāks, bet ne lielāks!” nesen dzirdēts stāsts Latvijas TV

Inna Krotova /Izraēla/ Psiholoģijas zinātņu maģistrs Organizāciju psihologs

Sanāksmju zāle vai ... smēķētava?

Katram no mums ir nācies apmeklēt vienas organizācijas dažādas filiāles, kas pirmajā acu mirklī šķiet līdzīgas kā dvīņu māsas. Tomēr, uzkavējoties tur ilgāk par stundu, un kā pētniekiem uzmanīgāk pavērojot notiekošo, parunājot ar darbiniekiem un klientiem, mēs noteikti pamanīsim atšķirības. Tieši tās norāda uz atšķirīgām organizācijas kultūrām, kas ir izveidojušās katrā no filiālēm.

Komunikācija, konsultācijas un iesaistīšana

Eiropā un ASV veiktie pētījumi apstiprina teorētiskos pieņēmumus, ka darbinieku iesaistīšana uzņēmuma problēmjautājumu risināšanā labvēlīgi ietekmē darba rezultātus. To nodrošina regulāra un efektīva komunikācija.

Santa Līce-Krūze Psiholoģijas zinātņu maģistrs Vadības zinātņu un mārketinga eksperte

Vadītāj, uzdod jautājumus!

Kāpēc mēs vienam cilvēkam uzticamies, bet otram nē? Kāpēc ar vienu organizāciju sadarbojamies, bet ar citu nē? Blakus daudziem citiem svarīgiem aspektiem viens būtisks rādītājs ir attieksme pret klientu jeb ārējā kultūras izpausme. Tā veidojas un izpaužas, balstoties uz organizācijas iekšējo kultūru.

Rakstu pēc Seta Godina grāmatas “Atļaujas mārketings” 11, 12 nodaļas sagatavoja Elga Zēģele

Atļaujas mārketings

Seta Godina grāmata “Atļaujas mārketings” ir par uzmanības krīzi Amerikā un par to, kā ražotājiem un izplatītājiem nevien izdzīvot, bet arī gūt panākumus jaunajos, skarbajos apstākļos. Deviņdesmit gadus ir izmantots gandrīz tikai viens vienīgais reklamēšanas veids – Pārtraukšanas mārketings, kas pārtrauc cilvēka darbību un liek pievērsties reklāmai. Milzīgajos informācijas plūdos cilvēki uz reklāmām vairs nereaģē vai pat tās sāk ienīst. Viens no jaunākajiem, inovatīvajiem veidiem, kā palielināt tirgus daļu un peļņu, ir Atļaujas mārketings. Ar to jūs esam iepazīstinājuši iepriekšējos žurnālu numuros, bet šajā piedāvājam kopsavilkumu.

Laura Miķelsone Organizācijas attīstības centra Spring Valley organizāciju konsultante un Jānis Gredzens Organizācijas attīstības centra Spring Valley izpilddirektors

Personāla vadības loma mazos un vidējos uzņēmumos

Uzņēmumi, kas bieži vien tika dibināti konkrētiem biznesa darījumiem, kuros sākotnēji darbojās 5-20 cilvēki, nu ir izauguši par lielām organizācijām, nodarbinot 150 cilvēkus un vairāk. Šo uzņēmumu īpašnieki, kuri nereti ir arī uzņēmumu vadītāji, ir bijuši teicami darījumu meistari, bet kā lielu organizāciju vadītājiem viņiem tik spīdoši var arī neiet. Daļa uzņēmēju savas akcijas ir pārdevuši, bet daļa cenšas turpināt izaugsmi un saglabāt peļņu, pie uzņēmuma vadības stūres turoties cieši un neatlaidīgi.

Dace Rolova Psiholoģijas zinātņu bakalaurs MA NLP Uzņēmuma personāla izglītības kompānijas “Education” direktore

Cieņa pret cita labumiem

Septītais bauslis aizliedz zagšanu, tas ir – nelikumīgu sveša īpašuma piesavināšanos, kas ir pretrunā ar īpašnieka saprātīgo gribu. Zagšanas fakts mūs vienmēr pārsteidz – nekas nav mainījies, gadu tūkstošiem ritot, mēs esam apzagti, ir apzagti kaimiņi, ir cietis darba kolēģis. Mēs bezcerīgi jautājam: „Ko darīt?”

Kristiāna Lapiņa Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas lektore, Grāmatas “Psihosomatiskās sakarības un mūsdienu cilvēks” autore Medicīnas zinātņu bakalaurs Pedagoģijas zinātņu maģistrs

Psihoanalīze ikvienam

Pārlūkojot teorijas, kas mēģina izskaidrot psihosomatisko traucējumu attīstību, to iespējamos cēloņus un šo traucējumu rašanās mehānismus, ir jāpievērš uzmanība psihoanalīzei – gan tāpēc, ka psihoanalīze ir ietekmējusi zinātni un kultūru kopumā, gan arī tāpēc, ka tieši psihoanalīzes piekritēji pirmo reizi spēja racionāli izskaidrot līdz tam neskaidrus slimību rašanās mehānismus.

Ar mākslinieci Daci Blūmu sarunājās Ieva Zēģele

Porcelāna noslēpums

Ķīnā porcelāna izstrādājumus sāka izgatavot 9. gs. Pirmie atsevišķie porcelāna izstrādājumi Eiropā no Ķīnas nonāk jau 13. gs., pārsteidzot un apburot eiropiešus ar šī materiāla skaistumu un pilnību. Pirmie mēģinājumi atrast porcelāna masu Eiropā attīstās nepareizā virzienā. Īstu, kvalitatīvu porcelāna masu izdodas izstrādāt Johanam Frīdriham Betgeram, un tas notiek tikai 1709. gadā. Šis atklājums iezīmē pārmaiņas Eiropas keramikas vēsturē.

Baiba Gāliņa

Mūsdienu ietekmīgākā sieviete – Opra Vinfreja

Šoreiz stāsts par personu, kura uzskata, ka vieglāk ir pieņemt miljoniem dolāru vērtus lēmumus, nekā izlemt, kādā krāsā krāsot viesistabu, – tā ir TV vēstures skatītāka šova vadītāja Opra Vinfreja. Viņa ir vienīgā melnādainā billionāre pasaulē, nenoliedzami arī aizgājušā gadsimta bagātākā afroamerikāne un visu laiku aktīvākā, devīgākā melnādainā filantropiste, kā arī neskaitāmu „Emmy” balvu ieguvēja, grāmatu kritiķe, žurnāla „O” izdevēja, un tā ir tikai maza daļa no visa, kas saistās ar Opras vardu. Miljoniem cilvēku Opru uztver kā iedvesmu, tie ir ļaudis, kuri vēlas kļūt par vēl labākiem cilvēkiem, piepildīt savus sapņus vai vienkārši būt laimīgi. Opras ziņojums cilvēkiem ir vienkāršs – Es to paveicu, tātad arī tu to vari! Viņas dzīve un darbi ir kā motivācijas vēstule cilvēcei.

Raksts tapis sadarbībā ar ECCO apaviem Rakstu sagatavoja Aija Kārkliņa, ECCO mārketinga menedžere

Apavi kā biznesa stila etiķete

Jums būs jāievēro īpaši noteikumi: • jums būs jāiemācās zināma pieklājības etiķete un valodas normas; • bez teorētiskām zināšanām Jums būs jāiemācās pašdisciplīna un jāattīsta sevī noteiktas īpašības; • jums būs jāizspēlē sevī noteiktu tēlu lomas; • un visbeidzot, jums būs stingri jāizkopj savs vizuālais tēls; pirms uzkāpt uz skatuves „bizness”.

Rakstu pēc interneta materiāliem sagatavoja Ilgvars Zihmanis Karikatūru autore Elīna Martinsone

Desmit idiotiski noziegumi

10.vieta Kāda sieviete tika arestēta skautu salidojumā, kurā piedalījās viņas dēls. Kamēr viņa vēroja, kā policists demonstrē bērniem narkotiku meklēšanai īpaši apmācīta suņa darbu, suns viņas somiņā atrada paciņu ar marihuānu. ...

 

Žurnāla "Biznesa Psiholoģija" izdevējs: SIA “Business Psychology”, Reģ. Nr. 40103579279, Tālrunis: +371 29119520
www.biznesapsihologija.lv © SIA “Business Psychology”