Arhīvs

Nr. 41

novembris-decembris 2014

Nr. 40

jūlijs-augusts 2014

Nr. 39

februāris-marts 2014

Nr. 38

novembris-decembris 2013

Nr. 37

septembris-oktobris 2013

Nr. 36

jūlijs-augusts 2013

Nr. 35

Nr.35/maijs-jūnijs 2013
Lasi visu žurnālu Lasi žurnālu elektroniskajā versijā, kad vien vēlies!


Ar Latvijas Kokrūpniecības federācijas izpilddirektoru Kristapu Klausu sarunājās Elga Zēģele

Meža nozare – Latvijas ekonomikas pamats

Meža nozare ir Latvijas vizītkarte. Pateicoties mežiem, mums ir neatkārtojama dabas daudzveidība un milzīgi resursi valsts ekonomiskajai attīstībai. Tieši meža nozares veikums pēdējos gados ļoti ietekmēja valsts strauju ekonomisko atlabšanu un ļauj ar ticību skatīties Latvijas nākotnē. Kristaps Klauss ir viens no nozares līderiem, kuri ikdienā rūpējas, lai šī attīstība neapstātos un arī pēc daudziem gadiem mēs varētu par mežiem runāt kā par Latvijas izaugsmes resursu. Apveltīts ar spēcīgu ekonomisko domāšanu, erudīciju un neatlaidību, Kristaps sekmīgi aizstāv mežu un kokrūpniecības intereses gan nozares, gan valsts un starptautiskā līmenī.

Māris Millers, vadības pakalpojumu un konsultāciju uzņēmuma SIA MM Studija īpašnieks, pasniedzējs

Uzņēmums, kurā ir prieks strādāt!

Vai atceraties savu pirmo darbadienu? Prieks un satraukums, ierodoties jaunā kolektīvā, draudzīgie un izpalīdzīgie kolēģi, vēl nesaprotamā valoda un neskaidrie darba pienākumi. Cēli mērķi, lieli izaicinājumi. Un ja par to visu vēl arī algu maksā...

Aigars Plotkāns, ekonomists, publicists

Cilvēkkapitāla psiholoģiskā komponente

Cilvēks ir valsts galvenā vērtība. Vismaz tā gribētos cerēt. Tomēr cilvēks kā kapitāla kategorija visos gadījumos nav vērtība. Cilvēkam kapitāla izpratnē ir jārada virsvērtība vai pievienotā vērtība produktu, ideju, domu vai kultūras formā.

Ar Stokholmas Ekonomikas augstskolas Rīgā pasniedzēju Dmitriju Juskovecu sarunājās Inese Lozjuka

Darījumu pārrunu šaha galdiņš

Ja paredzēta darījuma tikšanās, tad, gatavojoties tai, jūs varat rūpīgi izpētīt darījumu pārrunu vadīšanas komunikācijas un tehnikas modeļus. Tomēr tas viss, pēc Stokholmas Ekonomikas augstskolas Rīgā pasniedzēja Dmitrija Juskoveca domām, ir tikai virsbūve virs fundamentālām iemaņām, kas bez šiem pamatiem nav spējīga efektīvi darboties. Biznesa Psiholoģija pabija Dmitrija lekcijā, kur radās iespēja iztaujāt viņu par to, kas tad ir biznesa pārrunu pamatā, un kā ir jāuzvedas darījuma sarunu laikā, lai šī tikšanās nebūtu pēdējā.

Iveta Ozoliņa-Ozola, ekonomikas zinātņu maģistrs, psiholoģijas zinātņu bakalaurs, RTU lektore

Amata apraksts

Labs darba instruments ir viens no priekšnosacījumiem augstu darba rezultātu sasniegšanai. Uzņēmuma vadīšanā pie tādiem darba instrumentiem pieder arī normatīvi metodiskie dokumenti, kas nosaka normas, noteikumus, prasības, metodes u.tml. dažādu uzdevumu risināšanā. Viens no fundamentālajiem normatīvi metodiskajiem dokumentiem darba organizācijas un personāla vadīšanas jomā ir amata apraksts.

Kristiāna Lapiņa, medicīnas zinātņu bakalaurs, pedagoģijas zinātņu maģistrs

Mēs iemācīsim jūs mīlēt mūs!

Ir cilvēki, kuri sagatavojas darba intervijai labāk, nekā to personāla atlases speciālisti varētu iedomāties. Šādi cilvēki ir lojāli uzņēmumam vēl pirms tam, kad sākuši tajā strādāt. Būtu interesanti noskaidrot, kā tas ietekmē viņu turpmāko karjeru.

Inga Balode

Vai uzņēmējs uzticas pats sev?

Vikivārdnīcā vārds lojalitāte, atsaucoties uz Latviešu literārās valodas vārdnīcu, cita starpā tiek skaidrots arī kā izturēšanās vai rīcība, kurā izpaužas tas, vai kādam tiek izrādīta godprātīga, korekta un cieņas pilna attieksme. Savukārt angļu-latviešu vārdnīcā vārds loyalty tiek tulkots kā uzticība.

Ar portāla prakse.lv veidotāju Jāni Loginu sarunājās Elga Zēģele

www.prakse.lv – tilts starp jauniešiem un uzņēmējiem

Šī portāla ideja bija radīt interneta vidi, kurā uzņēmumi varētu atrast talantīgus jauniešus, praktikantus un uzņēmumam nepieciešamos darbiniekus. Portālu prakse.lv var izmantot arī jaunieši, kuriem trūkst darba pieredzes. Tā ir lieliska iespēja vienam otru atrast.

Ar LSPA profesori, LASS (Latvijas augstskolu sporta savienības) prezidenti Agitu Ābeli un psihologu Pēteri Egli sarunājās Līga Šaplaka

Vai Latvijā ir sporta psiholoģija?

Kopumā sporta psiholoģijas joma, tāpat kā daudz kas cits, ir atstāta novārtā. Kurš Latvijā var atļauties visu gadu algot sporta psihologu uz pilnu slodzi? Šajā situācijā gan sportisti, gan viņu vecāki risina problēmas individuāli, meklējot palīdzību konkrētā situācijā.

Ar AS Latvijas Jūras medicīnas centrs valdes priekšsēdētāju Jāni Birku sarunājās Elga Zēģele

Galvenais – tas ir cilvēks!

Uzņēmumā būtiskākais pirmkārt ir personāls, bet tikai pēc tam dzelži. Iekārtas var mainīt, un pie tam diezgan bieži. Bet izveidot normālu kolektīvu, kas strādā noteiktā virzienā, biznesā ir visgrūtākais. Un Latvijas kontekstā lielākā vērtība ir tieši cilvēkiem.

Ilgvars Zihmanis, ekonomikas zinātņu maģistrs

Apple otrs komponents. Džonatans Aivs

Vieglas smiltis tev, Stīv Džobs, Apple dibinātāj. Tavs prasīgums, stila izjūta, attieksme pret detaļām un teiciens „Dizains nav tikai tas, kā kaut kas izskatās. Dizains ir – kā tas darbojas!” paliks leģendārs. Šobrīd Džobss, kā zināms, pārcēlies viņā saulē. Taču, neskatoties uz to, ir pamats domāt, ka Apple pašreizējo panākumu virkne nepaliks vēstures fakts vien. Tāpēc ka ir vēl otrs komponents. Britu dizainers Džonatans Aivs.

Ar optikas studijas Lonija īpašnieci un optikas stila konsultanti Loniju Kossoviču sarunājās Līga Šaplaka

Mūsu acu ietērps - brilles

„Cilvēka seja daudz ko pasaka pati par sevi. Taču brilles ir mūsu acu ietērps. Tā ir cilvēka saskarsme ar pasauli un otru cilvēku. Ikdienā cilvēki parasti pērk brūnas un melnas brilles. Tomēr, ja mēs piedāvātu tikai tādas, tas mums pašiem nebūtu interesanti. Mūsu uzdevums ir arī izglītot pircēju un parādīt, kādi pasaules dizaineru darinājumi mums ir pieejami.” Tā par brillēm saka optikas studijas Lonija īpašniece Lonija Kossoviča. Viņas ģimenes uzsāktais nelielais bizness desmit gadu laikā izaudzis par lielāko optikas salonu tīklu Latvijā, tai pašā laikā saglabājot individuālu pieeju katram pircējam.

Ar SIA MM dizains vadītāju Arni Berholdu sarunājās Ieva Zēģele

Kurš kuru audzina – biškopis bites vai bites biškopi

Mana interese par biškopību patiesībā radās pilnīgi nejauši. Gribēju iegādāties nelielu īpašumu Ādažos. Saimniece bija ar mieru par pieņemamu cenu pārdot visus sev piederošos 5 hektārus zemes kopā ar mazu mājiņu, kurā dzīvoja vecs onkulītis biškopis.

Ar karikatūristu Gati Šļūku sarunājās Līga Šaplaka

Karikatūra kā kodolīgs tēmas izklāsts

Karikatūra ir mākslas žanrs, kuru jāapgūst pašmācības ceļā. Tā sastāv no ilustrācijas un joka vai problēmas, kas izceļ kādu sabiedrībā aktuālu tematu un liek vairāk aizdomāties. Un ne vienmēr tēmai jābūt smieklīgai. Sarežģītas situācijas izklāsts avīzē var aizņemt veselu teksta lapu, bet karikatūra to spēj parādīt vienā kodolīgā bildē. Karikatūru var zīmēt par itin visu - politiku, sportu, sadzīvi, slavenībām vai seksu.

 

Žurnāla "Biznesa Psiholoģija" izdevējs: SIA “Business Psychology”, Reģ. Nr. 40103579279, Tālrunis: +371 29119520
www.biznesapsihologija.lv © SIA “Business Psychology”