Arhīvs

Nr. 41

novembris-decembris 2014

Nr. 40

jūlijs-augusts 2014

Nr. 39

februāris-marts 2014

Nr. 38

novembris-decembris 2013

Nr. 37

septembris-oktobris 2013

Nr. 36

jūlijs-augusts 2013

Nr. 26

Nr.26/oktobris-novembris 2010
Lasi visu žurnālu Lasi žurnālu elektroniskajā versijā, kad vien vēlies!


Ar SIA Izklaides producentu apvienība 7 direktoru Aigaru Dinsbergu sarunājās Elga Zēģele

Par mums balso ar nopirktu biļeti

2005. gadā izveidojām Izklaides producentu apvienību 7, kas darbojas šovbiznesa jomā. Ceru, ka šajā jomā varēsim strādāt un pastāvēt ilgi. Esmu sapratis, ka tā ir tā lieta, kas man patīk un ko es gribu darīt. Protams, bez uzticamas komandas, un man patiešām tāda ir, nekas arī neizdotos. Ir teiciens – „tikai tas, kurš izjutis kritiena sāpes, zina, ko nozīmē lidot.” Mēs to esam piedzīvojuši, līdz ar to ir pilnīgi cita attieksme gan pret darbu, gan pret katru santīmu, ko mums uztic sadarbības partneris un skatītājs.

Baiba Pumpiņa, psiholoģe, psihoterapeite, SIA Komercizglītības centrs pasniedzēja-konsultante

Sieviešu un vīriešu kolektīvi

Saliedētam darba kolektīvam nenoliedzami ir būtiska loma gan uzņēmuma sasniegumu radīšanā, gan katra indivīda komforta ietekmēšanā. Ir daudz dažādu mītu un stereotipu, kas saistīti ar sieviešu un vīriešu kolektīviem. Lai izprastu faktorus, kas ietekmē šādu kolektīvu funkcionēšanu, sākotnēji būtu jāizprot atšķirīgais starp sievieti un vīrieti kopumā.

Kristiāna Lapiņa, medicīnas zinātņu bakalaurs, pedagoģijas zinātņu maģistrs

Patiesība, sekss un bizness...

Cilvēki mēdz iemīlēties visur – benzīntankos, klubos, uz ielas vai internetā. Viņi to dara pēkšņi un pamazām. Visnegaidītākajās situācijās. Tas ir tiesa. Tomēr cilvēku iespējas iepazīties darba vietā un izveidot romantiskas attiecības, vēl jo vairāk, ja darbinieku sastāvs ir dažāds, ir visai lielas. Tas ir izskaidrojams ar to, ka daļa no šiem cilvēkiem ir ar līdzīgu izglītību, interesēm, ambīciju pakāpi un potenciāli sasniedzamajiem mērķiem, kā arī viņiem varētu būt visai līdzīgas prasības attiecībā uz iespējamo partneri.

Iveta Ozoliņa-Ozola, ekonomikas zinātņu maģistrs psiholoģijas zinātņu bakalaurs, RTU lektore

Darbinieku psiholoģiskās lomas

Sociālajā psiholoģijā „loma” nozīmē cilvēka uzvedības formu vai stilu, kādu viņš/viņa pauž konkrētajā sociālajā situācijā, vai uzvedību, kādu sagaida no cilvēka apkārtējie. Iespējams atradīsies cilvēki, kas teiks „es dzīvē neesmu nekāds aktieris un nekādas lomas nespēlēju”. Sadzīves valodā runājot, tā tas var arī būt, ja reiz esi nesamākslots, atklāts un godīgs. Bet, runājot zinātniskajā valodā, katrs no mums spēlē kaut kādas lomas, jo mēs neesam universāli un uzvedamies tā, kā tas mums ir raksturīgi vai kā mēs protam.

Sandra Zariņa, SIA Komercizglītības centrs pasniedzēja - konsultante

Cīņa ar vējdzirnavām

Darba vietā mēs kopā ar kolēģiem pavadām lielāko dienas daļu. Tāpat kā jebkurā vidē, arī darbā, ir kolēģi, kuri ir draugi, ar kuriem mēs ejam pusdienās; ir kolēģi, ar kuriem ir tikai lietišķas attiecības; ir kolēģi, kuri mums nepatīk pēc rakstura un uzvedības, un var būt arī kolēģi, kuros mēs iemīlamies. Šādas attiecības ir pastāvējušas, pastāv un pastāvēs. To saprot gan darbinieki, gan darba devēji, tāpēc uzņēmumos tiek veidotas dažādas politikas un procedūras, kas mēģina definēt dažādu attiecību veidus, kā kurā situācijā rīkoties un kādas var būt sekas, veidojot personīgas attiecības darbā.

Arnis Saidāns, Valsts darba inspekcijas Darba tiesību nodaļas juriskonsults

Ko saka likums?

1. Kādi jautājumi ir Valsts Darba inspekcijas kompetencē? Saskaņā ar Valsts darba inspekcijas likuma 3.panta otrās daļas pirmo punktu Valsts darba inspekcija (turpmāk tekstā – Darba inspekcija) uzrauga un kontrolē darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības normatīvo aktu prasību ievērošanu. Darba tiesiskās attiecības regulē Latvijas Republikas Satversme, Latvijai saistošās starptautisko tiesību normas, Darba likums un citi normatīvie akti, kā arī darba koplīgums un darba kārtības noteikumi. Darba likums un citi normatīvie akti, kas regulē darba tiesiskās attiecības, ir saistoši visiem darba devējiem neatkarīgi no to tiesiskā statusa un darbiniekiem, ja darba devēju un darbinieku savstarpējās tiesiskās attiecības dibinātas uz darba līguma pamata.

Ieva Zēģele

Neizmantojiet seksualitāti nevietā!

Viens no pasaulē izcilākajiem reklāmistiem ir Deivids Ogilvī. Viņš šim arodam veltīja 50 sava mūža gadus un no nelielas radošās laboratorijas Ņujorkā izveidoja vienu no četrām lielākajām reklāmas aģentūrām pasaulē, kuras 140 biroji ir atrodami 40 pasaules valstīs. D. Ogilvī labprāt dalās savā pieredzē par seksa izmantošanu reklāmās.

Ilgvars Zihmanis, sociālo zinātņu maģistrs

Pleibojs un ne tikai. Hjū Hefners

Playboy Enterprises dibinātājs Hjū Hefners ir ģeniāls. Bagāts, slavens, šarmants, gudrs, ballīšu karalis, vienmēr skaistu meiteņu ielenkumā… Īsi sakot, vīrieša dzīves ideāls, uz ko tiekties. Starp citu, Hefners patiešām ir ģeniāls. Viņa IQ novērtēts ar 152 punktiem. Einšteinam bija 160.

Aija Gargurne, profesionālais maģistrs personāla vadībā, pedagoģijas bakalaurs, lektore un studiju programmas direktore Alberta koledžā

Disciplinārā politika – ar disciplinārsodiem vai bez tiem

Darba veikuma pārvaldības instrumenti organizācijā ir gan motivācijas un darba snieguma vadības sistēmas, gan arī disciplinārā prakse. Ir organizācijas, kas vairāk vai mazāk izmanto tradicionālo sistēmu - darbinieku saukšanu pie atbildības, bet ir arī otra, salīdzinoši jauna, tikai nedaudz vairāk nekā pirms 30 gadiem attīstīta, pozitīvās izturēšanās pieeja (Positive Discipline) - ar toleranci pret kļūdām, mērķtiecīgu, plānotu sarunu uzvedības korekcijai vai rīcībai, ja tā bijusi pretrunā ar organizācijas vērtībām, ar teicama darba snieguma stimulēšanu, kā arī izglītošanu darba veikuma problēmu gadījumos, apliecinot ticību darbinieka spējām un vēlmei labot kļūdas.

Gregs Materss (Greg Mathers), Accel Performance Consulting direktors, Rīgas Biznesa skolas profesors

Kā sabalansēt menedžmentu

Strādājot kā konsultants dažādos uzņēmumos, esmu ievērojis, ka bieži vien uzņēmumi nespēj atrast līdzsvaru starp to, kā tikt galā ar īstermiņa uzdevumu radīto spiedienu un vienlaikus īstenot ilgtermiņa attīstības plānus. To, ka „esam tik aizņemti ar ikdienas darbiem, ka mums vienkārši nav laika domāt par stratēģiskiem jautājumiem”, man ir nācies dzirdēt jebkurā uzņēmuma organizācijas līmenī.

Aivars Helde, Rīgas Starptautiskās ekonomikas un biznesa attīstības augstskolas lektors

Vajadzības un motīvi reklāmā

Reklāmas komunikācijas pamtā ir efektivitāte, ko mēra pēc saņēmēja attieksmes vai uzvedības izmaiņas, kas saskaņojas ar reklāmdevēja vēlmēm un centieniem. Tādejādi, reklāmas uztveres procesu izzināšana ieņem centrālo vietu reklāmas teorijā.

Ar uzņēmuma Juniper Networks (ASV) inženieri Džeimsu Kvinnu sarunājās Elga Zēģele

Darbs bez sava darba galda

ASV uzņēmums Juniper Networks publiskajam un privātajam sektoram izstrādā dažādus datu pārraides risinājumus un pēc tam nodrošina uzturēšanas pakalpojumus izveidotajiem datu pārraides tīkliem. Vēl uzņēmums ražo dažāda veida datu pārraides tīkla ierīces un iekārtas. Juniper Networks palīdz biznesam, jo nodrošina mobilo sakaru operatorus ar vismodernākajām un mūsdienīgākajām komunikācijām visā pasaulē. Viņu uzdevums ir palīdzēt veidot biznesu IT infrastruktūras jomā. Uzņēmumā strādā 7000 darbinieku, un tā biroji ir izvietoti 50 pasaules valstīs. No 3000 klientiem 99 uzņēmumi ir Fortune saraksta pirmajā simtniekā. Uzņēmums sevi uzskata par radošu un zinātnisku, jo viņu uzdevums ir nemitīgi izstrādāt jaunas tehnoloģijas. Kopš 1996. gada Juniper Networks ir pasaulē zināms zīmols.

Līga Šaplaka, sociālo zinātņu maģistrs

Biznesa sarunas somu saunā

Latviešiem pirtis, tāpat kā somiem sauna, turkiem hamami, ungāriem furdo ir jau kopš seniem laikiem. Tā ir vieta, kur mazgāties, uzlabot fizisko un garīgo veselību, atpūsties, kā arī socializēties. Somi sevi dēvē par saunu lielvalsti, jo tur ir aptuveni 3 miljoni saunu uz 5 miljoniem iedzīvotāju. Latvijā šāda statistika nav veikta, taču, kā lēš Latvijas pirtnieki, šī situācija daudz neatšķiras, jo arī pie mums ir daudz pirtu un visi nosacījumi, lai sevi dēvētu par pirts lielvalsti. Atšķirība ir tā, ka papildus jau minētajām pirts funkcijām, somi popularizē pirti kā vietu, kur risināt ekonomiskās un biznesa sarunas, kas Somijā ir ļoti populāri un norit ar panākumiem.

Ar SIA PM Latvia 3 valdes priekšsēdētāju Aldi Liepiņu sarunājās Elga Zēģele

Fit Line enerģijai, veselībai un ilgai jaunībai

Uztura bagātinātājs Fit Line radās laikā, kad arvien populārāki kļuva Mc Donald ēdieni, un visi tos ēda, absolūti nedomājot un neuztraucoties par taukiem un holesterīnu. Fit Line produktu izejvielas ir dabiskas izcelsmes. Vācieši tur nepievieno nekādas dopinga vielas vai sintētiskos vitamīnus. Uz Latviju Fit Line produkti tika atvesti, pateicoties Latvijas Olimpiskās vienības sportistiem, kuri, būdami Vācijā, tos pamēģināja, un viņiem tie iepatikās.

Inga Radžabova, Lietišķās informācijas dienesta sabiedrisko attiecību speciāliste

Ko vajag jūsu uzņēmuma tēlam – “pliku seksu” vai mīlestību?

Savulaik kādā sarunā par to, kāda reklāma būtu vispamanāmākā uzņēmuma produktam vai pakalpojumam, viens no kolēģiem teica: „Iepiniet reklāmā vārdu „sekss”, un šī reklāma nepaliks nepamanīta.” Un viņam var piekrist kaut vai tāpēc, ka cilvēka seksuālā dzīve, lai kāda tā arī būtu, ir spēcīga pamatinstinkta varā, ko caurvij cilvēka alkas pēc laimes, prieka, baudas, mīlestības, saskarsmes, kā arī varas, ietekmes un pārticības. Seksualitātei ir nozīmīga loma cilvēka mūžā, īpaši jau saskarsmē ar citiem.

Aira Briede, psiholoģe

Latviešu ragana - tas ir pagodinājums!

Šī raksta mērķis ir dalīties pārdomās par latviešu sievietēm un viņu sievišķību. Ļoti bieži dažādu vecumu un profesiju sievietes vēlas labāk iepazīt savu sievietes lomu. Tieši seksapīlo, sievišķīgo sievietes daļu: Kā tas ir - būt sievietei? Jāatzīst, ka lielai daļai no viņām šī loma, neraugoties uz vecumu un dzīves pieredzi, ir sveša, kaut arī viņas tiecas pēc tās. Tomēr citas, konfliktējošās lomas, bērnībā iegūtās atziņas, stereotipi traucē veidot un paust savu sievietes lomu.

Ar psiholoģi, biodance skolotāju Mariju Aleksandru Vilegas (Maria Alejandra Villegas) (Argentīna) sarunājās Līga Šaplaka

Izdejot dzīvi biodance

Biodance (biodanza) ir dziedinoša metode, kas radīta pirms četrdesmit gadiem Čīlē. Biodance balstās uz iekšēju pārdzīvojumu, kas rodas no kustībām, mūzikas, dejas un kopābūšanas. Biodance ideja balstās uz to, ka ar apzinātām, atkārtotām kustībām var sasniegt terapeitisku efektu un iegūt pozitīvas pārmaiņas dzīvē. Regulāri praktizējot biodance, tā uzlabo mentālo un fizisko veselību, palīdz indivīdam pieņemt savu ķermeni, kustības un stāju, palīdz veidot atbilstošu ķermeņa valodu, tā uzlabo komunikācijas prasmes. Biodance atjauno organisma dabīgo harmoniju.

Ar dziesminieku Imantu Daksi sarunājās Elīna Martinsone

Tu esi dziļa

Attieksme pret seksu un erotiku mākslā nekad nav viennozīmīga, bet Latvijā tā ir vēl sarežģītāka, jo to pastiprina jautājums – kāda tieši ir latviešu seksualitāte? Imanta Dakša 2008. gadā iznākušais albums Tu esi dziļa sastāv no erotiskām dziesmām, kuru mērķis ir paša Imanta versija par to, kas, viņaprāt, ir sekss, attiecības, mīlestība, kailums. Albums pats par sevi ir mīlestības akts no sākuma līdz galam.

ASV miljardiera D. Dž.Trampa ieteikumi jaunajiem biznesmeņiem, fragments no grāmatas Kā kļūt bagātam

Ģērbies atbilstoši savai kultūrai

Es kādreiz lepojos ar to, ka pirku lētus uzvalkus un citas drānas. Man šķita nesaprātīgi izdot tūkstošiem dolāru par lieliskām drānām, ja tikpat labi drēbes varēja nopirkt par pāris simtiem dolāru. Kāda atšķirība?

 

Žurnāla "Biznesa Psiholoģija" izdevējs: SIA “Business Psychology”, Reģ. Nr. 40103579279, Tālrunis: +371 29119520
www.biznesapsihologija.lv © SIA “Business Psychology”