Arhīvs

Nr. 41

novembris-decembris 2014

Nr. 40

jūlijs-augusts 2014

Nr. 39

februāris-marts 2014

Nr. 38

novembris-decembris 2013

Nr. 37

septembris-oktobris 2013

Nr. 36

jūlijs-augusts 2013

Nr. 25

Nr.25/augusts-septembris 2010
Lasi visu žurnālu Lasi žurnālu elektroniskajā versijā, kad vien vēlies!


Ar SIA Grandeg valdes priekšsēdētāju Andri Lubiņu sarunājās Elga Zēģele

Izdomāt, uzbūvēt, ieviest!

SIA Grandeg ražotie kokskaidu un biomasas granulu apkures katli šodien ir pieprasīti Latvijā, Baltijas valstīs, Krievijā, Ukrainā un Baltkrievijā. Pirms desmit gadiem tika iekarota Skandināvija - Somija un Zviedrija, bet šobrīd šis zīmols iekaro Kazahijas, Anglijas un Īrijas tirgus. Vēlākais nākamgad uzņēmums apkures katlus sāks pārdot Kanādā, kur uzņēmuma īpašniekam Andrim Lubiņam radās pārliecība par šādu katlu radīšanu un ražošanu šeit - Latvijā. No brīža, kad garāžā tika uzbūvēts pirmais granulu katls un īpašs deglis, septiņpadsmit viņa dzīves gadi ir ziedoti uzņēmuma attīstībai.

Ar Gunu Svenci, psiholoģijas zinātņu doktori, RPIVA Psiholoģijas fakultātes dekāni, sarunājās Elga Zēģele

Kas ir vara?

No psiholoģijas viedokļa visbiežāk ar jēdzienu “vara” tiek saistīta motivācija. Motivācija ir stimulu kopums vai, parastā valodā runājot, tā ir cilvēka darbības jēga - kāpēc es kaut ko daru. “Varu” var apskatīt dažādos līmeņos, bet pamatlīmenis ir vēlme būt nozīmīgam. Visbiežāk tieši tādēļ cilvēki tiecas iegūt varu.

Inga Balode

Vai vara nozīmē arī reālu rīcības brīvību?

Vara vilina daudzus, gluži tāpat kā kājāmgājēju vilina sapnis par savu automobili. Un daudziem šķiet, ka, nākdami pie varas, viņi jau nu gan rīkotos pavisam savādāk nekā pašreizējie varasvīri, paši sasniegtu augstākas virsotnes un arī sabiedrībai dotu daudz vairāk. Taču sapņi ar realitāti visai bieži nesaskan un, “kad beidzot kājāmgājējs pats pie sava auto tiek, pašam vairs no auto prieka daudz kas pāri nepaliek”. Šos populārās dziesmas vārdus zināmā mērā var attiecināt arī uz tiem, kuri sapņo par varu, taču tā īsti neapzinās, kas viņus varas pasaulē sagaida - kādi būs ceļi un pa kuriem no tiem būs atļauts braukt, un kādas ceļazīmes izlikuši tie, kuri jau ir pie varas.

Kristiāna Lapiņa, medicīnas zinātņu bakalaurs, pedagoģijas zinātņu maģistrs

Vai par vadītāju var piedzimt?

No vienas puses, tas šķiet savāds jautājums. No otras - reizēm mēs paši mēdzam sacīt, ka kāds ir dzimis vadītājs. Tā nav tikai viena fakta konstatācija, bet atziņa, ka kādam cilvēkam piemīt īpašību kopums, kurš ļauj uzņemties vadītāja lomu. Varbūt ir vietā arī jautājums, vai ir tādas īpašības, ar kurām būtu jābūt apveltītam vadītājam un vai tās ir iegūstamas vai iedzimtas?

Iveta Ozoliņa-Ozola, ekonomikas zinātņu mag.,psiholoģijas zinātņu bak.,RTU lektore

Darba disciplīna

Termins „disciplīna” nāk no latīņu vārda disciplina, kas nozīmē ieturētību, stingrību. Mūsu sabiedrībā šo terminu bieži vien izmanto, lai apzīmētu vai nu konkrētu zinātnes nozari vai mācību priekšmetu, vai nu cilvēku sekošanu nodibinātajai kārtībai – īpaši attiecībā uz skolniekiem (skolas disciplīna), militārajām personām (militārā disciplīna), sportistiem (sportiskā disciplīna, spēles disciplīna), ticīgajiem (garīgā disciplīna), kā arī darbinieku uzvedību darba vietā (darba disciplīna). Tieši pēdējā pielietojumā „disciplīna” turpmāk tiks analizēta.

Ar personāla speciālistu, Enjoy Recruitment pasniedzēju Endiju Pārtridžu (Andy Partridge) interviju sagatavoja Ilgvars Zihmanis

Personības tirdzniecības marka

Endijs Pārtridžs (Andy Partridge) ir speciālists personāla atlases un apmācības jomā. Viņš izpelnījies prasmīga motivētāja un iedvesmotāja reputāciju. Saskaņā ar Pārtridža uzskatiem, viena no nozīmīgākajām darbinieka panākumu atslēgām ir paša vēlme pēc progresa un uzlabojumiem, bet darbinieka potenciāls pilnībā realizējams, ceļot viņa pašdisciplīnu un pašnovērtējumu.

Marina Pavlova, personālvadības un mārketinga risinājumu kompānijas Signus valdes locekle sadarbībā ar Organizācijas attīstības centru Spring Valley

Procesa konsultācijas*: kam, kad un kāpēc

Šī raksta mērķis nav pierādīt, ka procesa konsultācijas ir labākā vai par citām pārāka pieeja. Drīzāk vēlos aicināt uz pārdomām par atšķirīgām pieejām konsultāciju projektos, kuras izvēlas gan paši konsultanti, gan viņu klienti. Domāju, ka abām pusēm ir svarīgi apzināties gan riskus, gan priekšrocības, ko sniedz katrs sadarbības modelis, lai izvēlētos savai organizācijai un konkrētai situācijai atbilstošāko. Tā kā strādāju vadības konsultāciju jomā, jāpiebilst, ka manas pārdomas un piemēri balstās uz šo nozari, taču pieņemu, ka līdzīgas dilemmas var būt aktuālas arī citos konsultāciju tirgus segmentos.

Nauris Svika, SIA B02 īpašnieks un biznesa treneris

Patiesība par biznesa komandas treniņiem, patīkamais vai nepieciešamais

Komandas veidošana. Komandas darbs. Līderisms. Tās (un ne tikai) ir skaļas frāzes. Diemžēl pārāk bieži pilnīgi tukšas reālajā biznesa vidē. Patiesība ir tāda, ka „profesionālas komandas”, šī jēdziena tiešā nozīmē, ir retums. Punkts. Tas, ko daudzi uzskata par komandu, ir darba grupas līmenis, bet ne augstāk. Šeit runa nav par nosaukumu, subjektīvo viedokli un ambīcijām, bet par darba rezultātu, ko šie cilvēki spējīgi kopīgi uzrādīt ar esošajiem resursiem.

Aivars Helde, Rīgas Starptautiskās ekonomikas un biznesa attīstības augstskolas(RSEBAA) lektors

Reklāmas koncepcijas un psiholoģiskā iedarbība

XX gadsimta sākumā psihologi sāka pievērst īpašu uzmanību reklāmai, veicot neskaitāmus praktiskas dabas pētījumus, kuru pamatmērķis bija rast risinājumu psiholoģiskajai iedarbībai uz cilvēka gribu pirkuma izdarīšanas brīdī. Kā panākt, lai cilvēkā rastos vajadzība pēc reklamējamā produkta?

Viesturs Rudzītis, ārsts un psihoterapeits

Viņu dvēseles kods ir kliedziens 20. gadsimta diktatoru Ļeņina, Staļina un Hitlera dzimtaskoki

Stāsti par 20. gadsimta lielākajiem bendēm jāsāk ar galveno vienojošo tajos - viņi visi ir dzimuši «nāves ēnā» - laikā, kad to ģimenes ir dzīvojušas ciešanās par pirms tam dzimušu viena vai vairāku bērnu nāvēm. Īpašu interesi pelna fakts, ka arī divi latvieši, kuru dzimtaskokus esmu analizējis – Rainis un Andrejs Pumpurs - ir dzimuši šādos apstākļos.

Ar SIA Marinetek Latvia valdes locekli Vjačeslavu Spriševski sarunājās Elga Zēģele

Baudīsim ūdeni, sauli un vēju Mežaparkā, Mežaparks agrāk un tagad

Šovasar Mežaparkā tika atklāts uzņēmuma Marinepark pirmais ūdenssporta un aktīvās atpūtas parks, kā arī viesu jahtu piestātne - jahtu, kuteru, motorlaivu un citu maza izmēra kuģošanas līdzekļu īslaicīgai stāvēšanai. Mežaparka apmeklētājiem uzņēmums piedāvā sporta un pludmales inventāra nomu: peldošos sauļošanās krēslus, ūdens velosipēdus Surfbike, atpūtas katamarānus Sun Dolphin, buru laivas Escepe, airu laivas. Visā Latvijā tuvākajos gados tiek plānots izveidot divdesmit šādas atpūtas vietas, jo uzņēmums ir Eiropā pazīstamā zīmola Marinetek pārstāvis, kas Latvijā ražo piestātņu pontonus un tos eksportē uz daudzām Eiropas valstīm. Lai nebūtu tā, ka kurpnieks ir bez kurpēm, beidzot arī Latvijā top šādas atpūtas vietas.

Ar SIA Kaķītis līdzīpašnieku Rolandu Rapu sarunājās Elga Zēģele

Mežakaķis

Pēc pirmajām jaunā parka Mežakaķis darba dienām Mežaparkā liekas, ka apmeklētāji ir tikai bērni. Bet principā, ņemot vērā Siguldas pieredzi, tie ir visdažādākie cilvēki. Pārsvarā gan ģimenes un jauni cilvēki, studenti. Nereti tie ir darba kolektīvi. Tie ir cilvēki, kas uzdrošinās un ir pārliecināti, ka varēs ar šķēršļiem tikt galā. Starp mūsu apmeklētajiem ir arī pensijas vecuma cilvēki.

Ilgvars Zihmanis, sociālo zinātņu maģistrs

F1 nekronētais karalis. Bērnijs Eklstouns

F1 jeb Pirmā formula. Autosporta virsotne, kurā apgrozās milzīga nauda. Sacīkstes, kurās miljonāri pilotē miljonus vērtas mašīnas, notiek visās pasaules malās. Sennas un Šūmahera vārdi zināmi pat tiem, kas ir visai tālu no autosporta. Vairākas valstis, piemēram, Malaizija un Bahreina, speciāli atbalstījušas modernu F1 trašu izbūvi, lai tik pievērstu sev papildus uzmanību. Par šiem sasniegumiem lielā mērā jāpateicas tam, kurš joprojām uzskatāms par F1 nekronēto karali. Bērnijam Eklstounam.

Ar mākslas galerijas Birkenfelds īpašnieku Tomu Zvirbuli sarunājās Līga Šaplaka

Laikmeta vēstījums

Jau no seniem laikiem mākslinieki vislabāk jūt sabiedrībā virmojošās noskaņas. Pēckara gadu paaudze, kura piedzīvojusi padomju periodu un tā laika pretrunas, vienmēr nodarbojusies ar savdabīgu varas graušanu. Šobrīd Latvijā ir mainījusies mākslinieku paaudze. Paies desmitgades, būs pilnīgi cita situācija, un mēs sāksim interesēties, kas tad notika sabiedrībā un kā uz to reaģēja māksla. Savās pārdomās par varas un laikmeta atspoguļojumu mākslā dalās galerijas Birkenfelds saimnieks Toms Zvirbulis.

Ar praktizējošu psiholoģi Airu Briedi sarunājās Līga Šaplaka

Smilšu terapija – maiga un ļoti iedarbīga

Kad es pati pirmo reizi izmēģināju šo metodi, es sapratu, cik tā spēcīgi darbojas. Man uzreiz ļoti iepatikās šī pieeja. Mani piesaista neverbālās metodes, kad cilvēks neslēpjas aiz vārdiem, bet ļaujas būt viņš pats. Runājot ar klientiem, esmu sapratusi, ka tikai ar runāšanu vien reizēm nepietiek, ka ir vajadzīgs kāds spēcīgāks paņēmiens, kā ātrāk piekļūt zemapziņai. Vienlaikus šī metode ir ļoti maiga.

Ar mākslinieci, galerijas Tornis un SIA Baltu Rotas īpašnieci Initu Straupi sarunājās Līga Šaplaka

Baltu rotas

Inita un Vitauts Straupes kopā gatavo gan seno baltu rotu atdarinājumus, gan pavisam mūsdienīgas rotas ar seniem motīviem. Kopīgi ir arī izveidots Baltu rotu muzejs Vecrīgā.

 

Žurnāla "Biznesa Psiholoģija" izdevējs: SIA “Business Psychology”, Reģ. Nr. 40103579279, Tālrunis: +371 29119520
www.biznesapsihologija.lv © SIA “Business Psychology”