Arhīvs

Nr. 41

novembris-decembris 2014

Nr. 40

jūlijs-augusts 2014

Nr. 39

februāris-marts 2014

Nr. 38

novembris-decembris 2013

Nr. 37

septembris-oktobris 2013

Nr. 36

jūlijs-augusts 2013

Nr. 20

Nr.20/oktobris-novembris 2009
Lasi visu žurnālu Lasi žurnālu elektroniskajā versijā, kad vien vēlies!


Ar SIA Arčers valdes priekšsēdētāja vietnieku Ediju Purmali sarunājās Elga Zēģele

Pareizā matemātika

SIA Arčers ir dibināts 1992. gadā. Sākumā uzņēmuma dibinātāji izmēģināja visdažādākos biznesa veidus – auto detaļu, mēbeļu, santehnikas tirdzniecību. Tā ir tikai neliela daļa no visa tā, kas tika darīts. Tikai pamazām izkristalizējās uzņēmuma galvenais darbības lauks, kas ir šodien – būvniecība.

Anita Mežinska, MBA, LBKA biedre, SIA Megate un SIA Kentaura staļļi īpašniece un valdes locekle, Liepājas Universitātes lektore, SIA Komercizglītības centrs pasniedzēja

Galvenās vadības funkcijas mazajā un vidējā biznesā

Bizness – dīvains vārds. Man gan jēdzieniski, gan pēc skanējuma daudz tuvāks vārds ir uzņēmējdarbība. Tā ir uzņēmīgu cilvēku nodarbošanās, ja jums tīk – arī savdabīgs dzīves veids, jo bez uzņēmības biznesā ilgstoši noturēties nevar.

Ar izdevniecības Lietišķās informācijas dienests izpilddirektori Aivu Vīksnu sarunājās Līga Šaplaka

Tikai nevajag stāvēt uz vietas!

Uzsākt savu biznesu, tas ir lēkt nezināmajā. Tam ir vajadzīgas zināšanas, bet apkārt ir ļoti daudz uzņēmēju ar pieredzi. Mūsu mentalitātes problēma ir tā, ka mēs baidāmies iet runāt un jautāt. Mācot iesācējus, es saku – uzrakstiet tam uzņēmējam, kam jūs gribat uzdot jautājumu, jo neviens jums par šo uzdrošināšanos nesitīs. Ja viņam nebūs laika, ja viņš negribēs tikties, tad tā arī atbildēs, bet tas nebūs pasaules gals.

Jānis Ozoliņš un Arturs Štamers, SIA Demarsch konsultanti

Latvija krustcelēs

Uzņēmējdarbības pamatlikums par to, ka, lai gūtu peļņu, vispirms ir jāveic investīcijas, nekur nav pazudis arī šajos laikos. Jautājums – kas tiek uzskatīts par investīcijām, vai vienmēr tā ir tikai nauda?

Kristiāna Lapiņa, medicīnas zinātņu bakalaurs, pedagoģijas zinātņu maģistrs

Mazais bizness jeb Minhauzeni

Situācijā, kad var runāt par nepārprotamu ekonomisko krīzi, cilvēki sāk lauzīt galvu, kā izvilkt sevi aiz matiem no purva – gluži kā Minhauzens. Ja var ticēt nostāstiem, viņam tas izdevās. Mums varētu nebūt tik viegli. Pirmkārt, jau tāpēc, ka pasaules ekonomika attīstās uz globalizācijas procesu bāzes. Mēģināt to apiet vai ignorēt ir tas pats, kas raudzīties pasaulē caur lēcām, kas simtkārtīgi aiztur gaismu.

Ar Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra vietnieci juridiskajos un funkciju jautājumos Inu Kļaviņu sarunājās Līga Šaplaka

Ķēdes posms uzņēmējdarbībā

Svarīgākais un atbildīgākais lēmums ir – ar ko es gribu nodarboties. Uzņēmuma reģistrēšana ir vienkārša un salīdzinoši lēta procedūra, bet, kas attiecas uz tālāko, cilvēkam jābūt pārliecinātam, ka viņš grib kaut ko darīt, un viņam jau iepriekš jābūt informētam un jāapzinās, ko nozīmē uzņēmējdarbība – tā ir arī grāmatvedība un dažādas atskaites. Uzņēmējdarbība ietver pienākumus un atbildību.

Iveta Ozoliņa-Ozola, ekonomikas zinātņu mag., psiholoģijas zinātņu bak., RTU lektore

Jaunu produktu izstrādāšanas posmi

„Jauns produkts” nav greznība, bet objektīva nepieciešamība. Tā organizācija, kas neko nemaina savā „produktā”, riskē atpalikt no dzīves un palikt nevajadzīga vai par „sabiedrības nastu”.

Rūta Lūse, Jānis Gredzens, Organizācijas attīstības centra Spring Valley konsultanti

Par mācību efektivitātes novērtēšanu

Donalda Kirkpatrika mācību novērtēšanas modelī visi līmeņi ir vienlīdz svarīgi, un katra līmeņa vērtējumam ir mērķis atklāt informāciju, kas svarīga gan mācību ieguvumu novērtēšanai, gan mācību programmu turpmākai uzlabošanai, gan visas organizācijas mācību stratēģijas izvērtēšanai.

Elga Zēģele, psiholoģijas zinātņu maģistre, vadības zinātņu un mārketinga konsultante

Ko izvēlēties – fokusa grupu vai padziļinātu individuālu aptauju?

Mārketinga pētījumiem pēdējā desmitgadē ir daudz lielāka nozīme nekā agrāk, jo līdzīgu produktu daudzums ir milzīgs. Šodien pircēji ir izvēlīgi un prasīgi. Viņu uzvedība brīžiem šķiet neprognozējama, tādēļ nozīme ir visam, sākot no iepakojuma un beidzot ar piegādi. Pat šajā krīzes laikā cena nav galvenais izvēles kritērijs, un ir svarīgi zināt, kā strādā reklāma, pozicionēšana, diferenciācija un citi mārketinga elementi.

Ar CV-Online Latvia biznesa attīstības vadītāju Aivi Brodiņu sarunājās Elga Zēģele

CV-Online Latvia svin 10 gadu jubileju

Darba meklētāju un darba devēju vidū jau desmit gadus populārs ir karjeras vortāls www.cv.lv . Šobrīd CV-Online Latvia ir vadošais interneta personāla atlases uzņēmums Latvijā, kura vortālā ir reģistrējušies vairāk nekā 290 000 lietotāju un kurā pieejama visplašākā informācija par darba piedāvājumiem.

Aleksandrs Fridmans, konsultāciju kompānijas Amadeus Group pārvaldošais partneris, Educatio vieslektors

Kāpēc vadītāji nevada?

Tautas novērojums: ja jūsu boss optimistiski paziņo par to, ka viņam radusies perspektīva ideja, tad ļoti iespējams, ka jums būs jādara apnicīgs un bezjēdzīgs darbs

Rakstu pēc Deivida Bolhovera grāmatas Dzīvie miroņi sagatavoja Ilgvars Zihmanis

Dzīvie miroņi

2005. gadā Deivids Bolhovers sarakstīja grāmatu Dzīvie miroņi (The Living Dead), kurā apskatījis jautājumu par to, kas īsti notiek daudzos mūslaiku birojos. Proti, daudzu uzņēmumu birojos mitinās dzīvie miroņi – demotivēti darbinieki, kuru dzīves jēga ir bezjēdzīgi nosist garās stundas savā darba vietā, saņemt algu un reizi pa reizei pierādīt priekšniecībai savu „noderīgumu”.

Ilgvars Zihmanis, sociālo zinātņu maģistrs

Mazā biznesa meitenes

Mazais un vidējais bizness, kā zināms, ir valsts un tās iedzīvotāju labklājības mugurkauls. Arī Latvijā (vismaz teorētiski) valsts un tās iestādes mazajam biznesam pievērš lielu uzmanību. Kopumā ņemot, mazā biznesa apjomi un apgrozība atbilst kategorijai „iztikšanai pietiek…”. Tomēr tas nenozīmē, ka uzņēmumi, kuros strādā pāris trīs cilvēki, nevar sapelnīt miljonus. Divām amerikāņu meitenēm pietika ar labu ideju, uzņēmību un drusku veiksmes.

Inga Balode, izdevniecība Lietišķās informācijas dienests

Vai jūsu komanda prot labi saspēlēties un pārspēt konkurentus?

Lai komanda strādātu efektīvi un spētu rast optimālākos risinājumus sarežģītās situācijās, svarīgi, lai tā tiktu veidota, izvēloties tos, kuri patiesi spēj sastrādāties. Laba komanda uzņēmumu padara spēcīgāku par konkurentiem. Savukārt speciālisti, kuriem ir lielisks CV un pieredze, bet kuri nespēj “saspēlēties”, uzņēmumu atstāj zaudētājos. Veidojot komandu, vadītājiem un personāla atlases speciālistiem būtu svarīgi apzināties, ka ilgtermiņā komandas darba rezultāts būs atkarīgs nevis no tā, ko darbinieki zina vai kādas prasmes viņiem piemīt, bet gan no tā, kā šīs personas izturēsies komandā, – savā grāmatā Komandu lomas darvbavietā atzīst R. Meredits Belbins (R. Meredith Belbin).

Ar ģimenes ārsti, alergoloģi Signi Puriņu sarunājās Līga Šaplaka

Alerģija- sadzīvot vai ārstēt?

Kad cilvēks sasirgst ar iesnām, viņam sāk kasīties kakls, nereti pirmā doma ir – tā ir saaukstēšanās. Tad šī saaukstēšanās ievelkas mēnesi, divus, trīs, tad pierimst un pēc laika atkal atkārtojas. Kamēr beidzot cilvēks aiziet pie ģimenes ārsta, alergologa vai pulmonologa un uzzina, ka tā patiesībā ir alerģija.

ar vecmāti, ģimenes veselības centra Stārķa ligzda vadītāju Dinu Cepli sarunājās Laura Skujiņa

Kopā ar ģimeni latviskā nometnē

Dinas Ceples ikdiena ir laimīga ģimene, veiksmīgs bizness, nenormēts vecmātes darbs un studijas rezidentūrā. Savukārt brīvo laiku viņa pavada, pilnveidojot sevi un stiprinot ģimenes saites. Tieši tāpēc divreiz gadā Dina kopā ar ģimeni dodas uz „3x3” nometni, kurā visbūtiskākais ieguvums ir kvalitatīvi pavadīts laiks kopā ar vīru, meitu un dēliem.

Ar franču mākslinieku Džulianu Bahu sarunājās Elīna Martinsone

Ateljē Überall

Franču mākslinieks Džulians Bahs atrada pamestu telpu Berlīnes rajonā – Kroicbergā (Kreuzberg), uz Oppelner ielas, kuru viņš sāka uzlabot un izveidot par savu telpu – multifunkcionālu ateljē, kurā darboties ar projektoriem, veidot video, performances, teātri un skaņu ierakstu studiju, kā arī veidot dažādus vorkšopus. Tā radās viņa ateljē Überall.

 

Žurnāla "Biznesa Psiholoģija" izdevējs: SIA “Business Psychology”, Reģ. Nr. 40103579279, Tālrunis: +371 29119520
www.biznesapsihologija.lv © SIA “Business Psychology”